28 feb. 2010



Jag blir alldeles hypnotiserad av den här bilden. Kräftkalas av Harriet, 12 år, 1944.
Köpte boken enkom för denna bilds skull. Jag tänkte sätta upp den på väggen, men ju mer jag bläddrar igenom de andra teckningarna i häftet desto mer känns det som ett helgerån att skära ut den.



50 kronor vann hon i Folket i Bilds teckningstävling, till klassens skolresa. Undrar var de åkte, Harriets klass. Påminner mig om att jag vann andra pris i en teckningstävling i sjuan. Det var också prispengar till en klassresa. Vi åkte till Göteborg.

Vi måste kolla på några bilder till:



Olle, 12 år. Bygget. Akvarellerad teckning. Midsommarkransens folkskola, Stockholm. 1939.



Eivor, 13 år. Stockholms blodbad. Akvarellerad teckning. Ösby folkskola. 1943.

Hittad på Förmedlingscentralen i Tyringe. Bokavdelningen kan verkligen rekommenderas!


----------------------
I am hypnotized by this picture. "Crayfish party" by Harriet, 12 years old, 1944. I bought this booklet specifically for this image and was going to hang it on the wall. But the more I look through the other drawings, the more it feels sacrilegious to cut it out.

Harriet won 50 swedish crowns (7 USD) in a drawing competition, for the class trip fund. I wonder where they went. Reminds me of when I won second prize in a drawing competition in seventh grade. The prize money was also for a class trip. We went to Gothenburg.

2nd drawing: Olle, 12 years old. "Construction". Midsommarkransen school, Stockholm. 1937.
3rd drawing: Eivor, 13 years old. "Stockholm bloodbath". Ösby elementary school. 1943.


2 kommentarer:

  1. Jag håller med, vilka underbara akvareller! Så där målade inte jag när jag var 12. Inte nu heller ska väl tilläggas... Vilken skatt du hittat!

    SvaraRadera
  2. Det gjorde INTE jag heller. Harriet, vilken tjej! Undrar vad hon blev när hon blev stor..

    SvaraRadera